Blog 26: Social media voor jouw webshop

Mar 16, 2023

Je bent er ongetwijfeld bekend mee, social media. Social media wordt steeds belangrijker voor webshopeigenaren. Veel bedrijven halen een groot deel van hun klanten via social media naar hun website. In deze blog gaan we graag in op het belang van social media voor jouw webshop.

Verschillende social media kanalen

Er zijn veel social media kanalen zoals Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest, Snapchat, LinkedIn en Youtube. Het zijn verschillende kanalen en ieder social media kanaal heeft weer andere instellingen. Zo gebruik je bij Instagram bijvoorbeeld vierkante feed posts, bij Pinterest zijn dit rechthoekige pinformaten.

Daarnaast heeft ieder social media kanaal ook weer een andere functie. Zo is Facebook bijvoorbeeld vooral een sociaal platform. Hier kan je het beste interactief aan de slag gaan met jouw klanten.
Pinterest is dan weer meer een zoekmachine, daar gaan mensen echt op zoek naar inspiratie, mooie afbeeldingen of informatie.

Instagram is ontzettend belangrijk

Veel bedrijven halen de meeste omzet toch uit Instagram, dit is voor bedrijven daarom één van de belangrijkste social media kanalen. Voor Instagram zijn de feed posts ontzettend belangrijk. Mensen willen waarde en kennis zien op jouw Instagram pagina. Daarnaast zijn reels steeds belangrijker voor Instagram. Het algoritme van Instagram is best complex, waarin je ziet dat reels meer en meer de overhand gaan nemen op Instagram. Dat betekent dus dat je met reels (uiteindelijk) meer bereik zal halen dan met een feed post.

Daarnaast kan jij jouw marketing persoonlijk maken door leuke stories te plaatsen; deze zijn 24 uur zichtbaar voor jouw volgers. Klanten willen graag het gezicht zien achter het bedrijf, dus met deze stories kan je heel eenvoudig jouw bezoekers een inkijkje geven achter de schermen van jouw bedrijf.

Onderschat TikTok niet!

Wellicht denk je dat TikTok een app is waarop vooral jongeren in de leeftijd van 13-20 jaar leuke dansjes doen en dit posten. Wij zagen in het laatste deel van 2022 een enorme verschuiving van doelgroep op TikTok. Het zijn nu veelal mensen in de leeftijd van 25-45 jaar die actief zijn op TikTok.

We zien ook bij bedrijven om ons heen dat TikTok meer en meer voor bestellingen gaat zorgen. Onderschat TikTok dus niet!

We begrijpen ook dat het lastig is om overal zichtbaar te zijn. Het kost veel tijd om overal online te zijn en berichten te plaatsen. Wellicht is dit voor jouw webshop ook niet altijd relevant. Ons advies is wel; maak een account aan zodat je in ieder geval de gebruikersnaam hebt. Je kunt dan later altijd nog actief aan de slag gaan op het social media kanaal.

In ons business coaching jaartraject is social media en marketing iets wat ook uitgebreid aan bod komt. Samen met jou kunnen we een goede strategie bedenken waarin jij op meerdere kanalen online zichtbaar kunt zijn, zonder dat je hier uren tijd aan kwijt bent.
Wil je meer informatie en wil je weten of ons coachingstraject bij jou past? Klik dan hier om onze website te bezoeken.

-X- Renate & Daniëlle

Wil jij je omzet laten groeien?

Wil jij graag je bedrijf door laten groeien naar de (inter) nationale top en wil jij je omzet flink gaan laten groeien? Neem dan contact met ons op

Ja ik wil meer omzet!