Blog 14: Pas jij je prijzen op je website aan op 1 januari?

Dec 08, 2022

Nog maar een paar weken en dan staan we weer aan het begin van een nieuw jaar!
In deze blog geven we je graag meer informatie over de prijsstijging die je vanaf 1 januari in kunt laten gaan of die je later in het jaar door kunt berekenen. Want wanneer de kosten stijgen voor jouw webshop, zullen je verkoopprijzen omhoog moeten.

1 Januari is voor veel ondernemers het moment om prijzen aan te passen in de webshop.
De prijsverhoging heeft verschillende oorzaken zoals, hogere huurkosten, hogere verzendkosten, inkoop kosten die stijgen, personeelskosten die stijgen en ga zo maar door. Al deze kosten moeten natuurlijk terug verdiend worden met de verkoop van je producten.

Kosten stijgen voor jouw webshop; prijzen omhoog

Al deze stijgende kosten zorgen ervoor dat veel ondernemers 1 januari als uitgangspunt nemen om de prijzen van producten of diensten te verhogen.

Wij als business coaches hebben daar zelf geen aandeel bij en verhogen onze prijzen juist niet op 1 januari.

Ook voor onze webshop Dreadshop.com hebben wij nooit 1 januari als uitgangspunt genomen. We berekenen onze prijzen wanneer we onze producten inkopen. Betalen we meer? Dan verhogen we onze prijzen. Dit is niet datum afhankelijk.

Daarnaast is 1 januari ook nieuwjaarsdag, dus praktisch gezien ook niet een hele ideale dag om aan het werk te gaan. Voor grotere bedrijven is het makkelijker in te regelen, maar bij kleinere bedrijven is dit een taak die je zelf als ondernemer uitvoert. Daar zit je niet op te wachten als je net uit bed komt na een feestelijke avond en de familiebezoeken voor de rest van de dag staan gepland.

Prijzen (niet) verhogen per 1 januari

Nog een reden om je prijzen niet per 1 januari te verhogen:
Veel klanten starten namelijk het nieuwe jaar door zuiniger te leven en minder geld te besteden. Wanneer je je productprijzen dan ook nog laat stijgen leg je de lat eigenlijk alleen maar hoger voor je klant.

Andere prijzen stijgen namelijk ook gewoon het hele jaar door, kijk nu maar eens naar je boodschappen. Deze prijzen stijgen ook gewoon het hele jaar door.
Dus waarom zou je er niet voor kiezen om in maart je prijzen te laten stijgen of in juni? Daar is niets mis mee.

Wanneer je je prijzen van je producten gaat verhogen kan je ervoor kiezen om je klanten hierover duidelijk (vooraf) te informeren. Je kunt hier ook je marketing voor inzetten. Wanneer je jouw marketing goed inzet kan je ervoor zorgen dat je in de periode voor je prijsverhoging extra bestellingen binnenhaalt in je webshop.

Wil je hier meer informatie en inspiratie over? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

-X- Renate & Daniëlle

Wil jij je omzet laten groeien?

Wil jij graag je bedrijf door laten groeien naar de (inter) nationale top en wil jij je omzet flink gaan laten groeien? Neem dan contact met ons op

Ja ik wil meer omzet!