Blog 25: Wat gebeurt er met jouw webshopstatistieken wanneer je overstapt met jouw website naar een ander platform?

Mar 09, 2023

Deze blog schrijven wij vanuit onze ervaring van de afgelopen jaren. We hebben met onze webshop op verschillende platforms en in verschillende CMS-systemen gewerkt en hopen je met onze inzichten te kunnen inspireren en informeren. Wat een CMS-systeem is? Wikipedia legt het uit: een content-beheersysteem of contentmanagementsysteem is een softwaretoepassing, meestal een webapplicatie, die het mogelijk maakt dat mensen eenvoudig, zonder veel technische kennis, documenten en gegevens op internet kunnen publiceren.

Struggles met onze webshop

Wij hebben best wat struggles gehad met ons platform achter de website van Dreadshop.
Toen wij in 2004 online begonnen was dit met een volledig custom gebouwde website. Toen nog klein en overzichtelijk, maar hoe meer de website groeide, hoe meer ‘gedoe’ er kwam.

Dit maakte dat we zo’n tien jaar later overstapten naar een combinatie van een kant-en-klaar platform en de mogelijkheid om custom opties in te bouwen in onze website. Een mooie stap vooruit. Dat was voor ons ook het moment om eens serieus met SEO (Search Engine Optimization) aan de slag te gaan, waardoor we ook flink groeiden.

Helaas stopte het platform waar wij in en mee werkten een aantal jaar geleden en moesten we alles overzetten naar een nieuw platform. Zo gezegd, zo gedaan. Maar jemig, we zakten volledig weg op SEO! Onze bezoekersaantallen en dus onze omzet kelderde naar beneden. We hadden zeker een half jaar nodig om dit weer op peil te krijgen.

Helaas was de overgang naar dit nieuwe platform geen succes. Regelmatig was de website offline of ineens werden de bevestigingsmails niet verstuurd na een bestelling van de klant, waardoor we weer een storm aan klantvragen ontvingen. Een bot attack die voor nog meer problemen zorgde was uiteindelijk de druppel, we moesten weg van dat platform.

Welk platform kies jij voor jouw webshop?

Maar het blijft lastig om de stap te zetten naar een compleet nieuwe website. Want A, het is heel veel werk en altijd een grote investering. En B, je weet dat jouw bezoekersaantallen (en dus omzet) gaan inzakken. En dat wil je natuurlijk niet.

Uiteindelijk, nadat het ons zoveel negatieve energie kostte, hebben we halverwege 2022 dus toch besloten om weer over te stappen. We hebben ons hiervoor uiteraard eerst goed laten voorlichten door een aantal experts, zodat we een platform zouden kiezen dat echt past bij ons en waarin we vooral zelf veel kunnen aanpassen zoals wij dit willen. Toekomst proof!

Half november 2022 was het zover! De nieuwe website ging online, een spannend moment! Maar vooral ook een afsluiting van veel negativiteit.

We hebben ons dit keer vooraf extra goed laten informeren om zo min mogelijk weg te zakken op het gebied van SEO. Maar helaas kan je dat nooit helemaal voorkomen.

Jouw webshop ranking in Google

Wanneer jij jouw website gaat of moet overzetten op een ander platform, verlies je bijvoorbeeld op het gebied van ranking in Google. Google moet jouw website weer opnieuw lezen en ranken, dit omdat jouw url’s en pagina’s in de nieuwe situatie allemaal veranderen.

En ook al hebben wij zoveel mogelijk url’s hetzelfde gehouden, bij een nieuwe website vernieuw je ook heel veel. Google heeft tijd nodig om dit te lezen en vervolgens te ranken.

In onderstaande printscreen zie je dat het bezoekersaantal op de dag na de lanceerdatum van de nieuwe website direct zakt.

 

6 weken na de lanceerdatum zien we weer een lichte, stabiele stijging van dit bezoekersaantal.

 

Alles bij elkaar zullen we ook nu weer zo’n zes maanden nodig hebben om op ons oude niveau terug te komen qua bezoekersaantallen.

Voordeel is wel dat ons conversiepercentage nu een stuk hoger is dan in de oude systemen. Met straks hetzelfde aantal bezoekers zullen we naar verwachting dus meer omzet draaien!

Het conversiepercentage wordt berekend door het aantal conversies te delen door het totale aantal advertentie-interacties dat in dezelfde periode aan een conversie kan worden gekoppeld.
Dit betekend dus dat er op de nieuwe, huidige website sneller wordt overgegaan op het plaatsen van een bestelling.

En we zijn nu af van de technische problemen die ons een hoop stress bezorgden! Dat is onbetaalbaar. Want uiteindelijk is werkplezier het allerbelangrijkste!

-X- Renate & Daniëlle

Wil jij je omzet laten groeien?

Wil jij graag je bedrijf door laten groeien naar de (inter) nationale top en wil jij je omzet flink gaan laten groeien? Neem dan contact met ons op

Ja ik wil meer omzet!